Onko sinulla laatikollinen koruja, mutta some myy kuin märkä tulitikku. Tuttu tunne.

Minulla oli sama. Tein hopearenkaita ja siroja ketjuja, kuvasin ne ikkunalaudalla, kirjoitin kuvateksteihin pehmeitä sanoja ja ihmettelin miksi sydänreaktiot eivät muuttuneet kassaksi. Sitten osuin hakusanaan kik seura. Aluksi nauroin. Mitä ihmettä tekemistä sillä on korujen kanssa. Sitten tajusin, että koko somekauppa on juuri tätä. Ihmiset etsivät seuraa, eivät tuotelinkkejä. Kun löysin oikean seuraan pohjautuvan keskustelun, löysin myös asiakkaat.

Mistä tämä oivallus syntyi. Pistin korut myyntiin Instagramiin ja TikTokiin, mutta varsinainen myynti lähti toden teolla käyntiin yksityisissä ryhmissä. Kun joku hakee kik seura, hän etsii pientä porukkaa, luottamusta ja kahdenkeskistä puhetta. Sama tunne on se, joka saa ihmisen kysymään DM viestillä voiko tuohon riipukseen kaivertaa päivämäärän. Kauppa tapahtuu silloin, kun keskustelu tuntuu seurustelulta eikä myynniltä.

Sitten se yllättävä käänne. Myin eniten koruja yhden viikon aikana geologiaharrastajien ryhmässä, en käsityöryhmissä. Laitoin videon, jossa näytin miten kivi hioutuu peiliksi ja miten sama idea näkyy kiillotetussa hopeassa. Yksi geologian opettaja jakoi sen eteenpäin. Viikossa 74 tilausta. Yksikään tuote ei muuttunut. Yleisö ja puheenaihe muuttuivat. Tämä on paras todiste siitä, että some ei ole pelkkä etalji vaan tori, jossa naapuripöydän porukka voi olla sinun porukkasi.

Pieni fakta tähän väliin. Sterling hopea on yleensä 92,5 prosenttista hopeaa ja 7,5 prosenttista kuparia. Syy on yksinkertainen. Puhdas hopea on liian pehmeää arjessa. Kun kerrot tämän videolla ja näytät miten koru kestää, pidät katsojan ääniviiveen yli kolme sekuntia. Se on algoritmille se ratkaiseva merkki, että sisältö ansaitsee lisänäyttöjä. Tämä ei ole taikuutta vaan käyttäytymistiedettä. Ihminen jää katsomaan kun oppii uutta, ei kun näkee kolmannen kerran saman käden selailun.

Kyllä, puhun edelleen kik seura hakusanan hengessä. Se on hyvä muistutus. Some myynti ei ole kylmä haku vaan lämmin kohtaaminen. Kun vastaat nopeasti, kysyt miten lahjansaaja pukeutuu, ehdotat kahta ketjupituutta ja lupaat kuvan ennen lähetystä, asiakas unohtaa katsoa muita. Tässä kohtaa moni kysyy että missä kohtaa myyn. Myynti tapahtuu kun asiakas sanoo tämän kuulostaa hyvältä. Sinä vain annat helpon tavan sanoa kyllä.

Mitat merkitsevät. Jos teet 5 gramman hopeasormuksen, postikulut kirjepakettina ovat usein alle kympin ja pakkausmateriaali maksaa noin euron. Jos katteesi on 60 prosenttia ja keskihinta 45 euroa, tarvitset noin kaksi tilausta päivässä päästäksesi tuhanteen euroon kuussa ennen veroja. Se on 60 tilausta kuussa. Jos seuraajistasi kaksi prosenttia ostaa kuukaudessa, tarvitset aktiivista yleisöä noin kolmetuhatta. Tämä on laskurunkoni, jonka mukaan suunnittelen sisältötahtia ja kampanjoita. Ei arvaamalla vaan jakamalla tavoitteet pieniin osiin.

Miten ihmiset löytävät sinut ilman maksettua mainontaa. Kolme askelta, ei listana vaan arjen rytminä. Aamu. Julkaise lyhyt video, jossa näytät työn jäljen läheltä. Iltapäivä. Kerro tarina tilauksesta, joka tuli yllättävästä keskustelusta. Ilta. Vastaa kaikkiin kommentteihin nimellä, ei pelkällä emojilla. Kun toistat tätä viisi päivää, huomaat viestien määrän kasvavan ja ensimmäiset kysyvät lahjapakkausta. Vasta silloin harkitsen mainosta. Syy on kylmä. Orgaaninen sitoutuminen parantaa mainonnan laatupisteitä ja laskee klikkihintaa. Raha seuraa vuorovaikutusta, ei toisinpäin.

Triviatieto joka yllättää useimmat. De Beersin lause A diamond is forever synnytti kihlasormuksen nykyisen aseman. Ennen sitä timanttisormus ei ollut länsimaissa itsestäänselvyys. Yksi hyvä tarina voi muuttaa kokonaisen markkinan. Sama minikoossa tapahtuu sinun kanavassasi, kun saat yhden sisällön elämään ja siihen syntyy oma kieli. Meillä se oli sana kipinä. Asiakkaat alkoivat käyttää sitä viesteissä. Kun uusi seuraaja kysyy kik seura ja päätyy minun sisältööni, hän lukee tuon sanan muiden suusta. Se on vahvempi kuin mikään iskulause.

Vielä yksi konkreettinen havainto DM myynnistä. Kun kysyin asiakkaalta miksi hän osti, yleisin vastaus ei ollut hinta eikä toimitusaika. Se oli tunne siitä, että koru tehtiin juuri hänelle. Tämä tunne syntyi kuvilla, joissa näkyi pöydän naarmut, hiomapölyn varjo ja käsi joka asettaa kiven pesään. Välillä laitoin mukaan virheen, kerroin että raaputin kiillon uusiksi ja siksi lähetys venyi päivällä. Luottamus kasvoi. Myynti kasvoi perässä.

Missä kohtaa hakusana istuu sivullesi. Laita kik seura otsikkoon tai väliotsikkoon ja käytä sitä tekstiin upotettuna puheena, esimerkiksi kysymyksenä. Älä spämmää. Pari luontevaa esiintymää riittää kertomaan hakukoneelle mistä on kyse. Loput hoitaa lukuaika ja sitoutuminen. Kirjoita ihmiselle, mutta muista että ihminen etsii seuraa.

Jos haluat kokeilla jotain erilaista, tee yhden illan live, jossa valitset katsojan lempikiven perusteella ketjun. Kirjoita live chatin nimet pieneen vihkoon. Lähetä seuraavana päivänä niille kolmelle, jotka olivat äänessä eniten, kuva valmiista kappaleesta. Minulla kaksi kolmesta osti. Yksi ei. Hän palasi kuukauden päästä. Ei tarjouskoodin vuoksi. Siksi, että kysyin hänen koiransa nimestä.

Tämä on korujen myynti somessa. Ei kylmä katalogi vaan lämmin pikku ryhmä, jossa kik seura muuttuu oikeaksi yhteydeksi ja yhteys laskuksi. Jos haluat, voit aloittaa tänään yhdellä videolla ja yhdellä vastauksella. Yksi pieni kipinä riittää.

Previous Post